אודות

טקסט של לנה זידל על רישום קונצ'טליזה, שהוצג במקבץ תערוכות שעשועי דושאן, במוזיאון ינקו דאדא, עין הוד, נובמבר 2019





קונצ'טליזה, 2018, פחם על נייר, 65X83.5 ס''מ, רישום מתוך תערוכה "שעשועי דושאן L.H.O.O.Q" ,מוזיאון ינקו דאדא, עין הוד, נובמבר 2019

קונצ'יטליזה

 

ברישום קונצ'יטליזה, שמנהל דיאלוג עם "מונה ליזה עם שפם" של מרסל דושאן, חיברתי את פני הזמרת\דרג קווין קונצ'יטה וורסט (שזכתה בתחרות האירווזיאון 2014) עם דמותה של מונה ליסה. כתוצאה מכך נוצרה תערובת מורכבת של גבריות ונשיות. הרישום שנוצר, מעלה חיוך של הפתעה ובו בזמן, חושף הבעה טרגית: מעכשיו, חיוכה של מונה ליזה שבוי בכאבה של קונצ'יטה... וגם להפך. 



טקסט של לנה זידל על שתי עבודות שלה: חלום על מרסל ינקו 1 ו 2
 
 

undefined

חלום על מרסל ינקו 1, 2018, פסטל יבש על נייר,85X151 ס´´מ, מתוך תערוכה זוגית, עם עודד זידל "ובחלומי... ינקו", שהוצגה במוזיאון ינקו דאדא, בעין הוד, בחודשים מרץ-נובמבר 2019


חלום על מרסל ינקו 1 (מחווה למסכת טריסטן צארה של מרסל ינקו)

המפגש ביני לבין מרסל ינקו אינו מסתכם בחיבור אוטומטי בין אלמנטים המאפיינים את סגנונו והכנסתם לשטח הציור. הדיאלוג בין המסכה של ינקו לדמותי כאמנית הנמה בסטודיו, מתרחש גם בשדה הקונספטואלי וגם בשדה הרגשי. הבחירה במסכה אינה מקרית: זוהי מסכתו של טריסטן צארה - מחברו של המניפסט הסוראליסטי הראשון וחברו הקרוב של מרסל ינקו. 
האמנית הנמה, מלטפת את ראשו של המשורר והוגה הדעות,  מרגיעה אותו וספק מזמינה להשתתף בחלומה. 
סגנון הטיפול במסכה הוא אקספרסיבי יותר מאשר הטיפול בשאר משטחי הציור. הדבר יוצר מתח נוסף שמחריף את הדיאלוג: המסכה האקספרסיבית ניצבת אל מול ראשה של האמנית ומול חלל הסטודיו, העשויים בסגנון ראליסטי. מתקיים כאן מפגש בין שני אמנים משתי תקופות שונות: המסכה המורדת (נרגנת\כועסת) מול האמנית החולמת. נראה, שדו-שיח זה משפיע ופועל בשני הכיוונים - בונה יחסים מורכבים בין המסכה התלת מימדית, שתורגמה לדו מימד, לבין האמנית.
נראה לי שהציור מעלה שאלה לגבי הרלוונטיות של המבט המופנה אל העבר, אל האמן האחר: כיצד נתן לחבר את העבר עם מה שקורה היום? כיצד מתחברות כל יצירות המופת והרעיונות הגדולים של העבר ליצירה בסטודיו, שמתרחשת ברגע זה?  הרי מהותו של הדיאלוג אינה משתנה: הדיאלוג התרבותי\האמנותי\הקונספטואלי (בכל תרבות ובכל הזמנים) אינו מסתיים לעולם וממשיך להתקיים בכל יצירות האמנות, כמו עוגת שכבות, בין אם האמן מצביע על כך בצורה גלויה, ובין אם לא.
לכן נראה לי, שדו-שיח בין יוצרים תמיד יהיה רלוונטי. העבודות שלי השתנו בעקבות המפגש עם יצירתו של מרסל ינקו: הם ספגו את הרוח הדאדאיסטית של האבסורד את הקודרות הסוראליסטית, את המטפיזיות והעיסוק האובססיבי בחלומות ובתת-מודע.
אזכורים אחרים המופיעים בעבודה: מלבד מרסל ינקו: מאן ריי ,שחור ולבן, ברנקוזי, המוזה ישנה, הומאז´ לעצמי (הציור של הזאב על הקיר).


undefined

חלום על מרסל ינקו 2, 2018, פסטל יבש על נייר,95X240 ס´´מ, מתוך תערוכה זוגית, עם עודד זידל "ובחלומי... ינקו", שהוצגה במוזיאון ינקו דאדא, בעין הוד, בחודשים מרץ-נובמבר 2019


חלום על מרסל ינקו 2 (מחווה לציור של מרסל ינקו "חיות דמיונית")

הביטויים של הדו שיח בציור: 
א. חשיבותו של ציון המקום בתוך הציור: אצל מרסל ינקו - סירות ואניות בנמל חיפה. 
בציור שלי: דיפטיכון שיצרתי ובו כיפת הסלע תלוי על הקיר ונוף של ירושלים הנשקף מחלון הסטודיו. 

ב. דימוי של הירח מופיע אצל מרסל ינקו כמוטיב חוזר. 
אצלי - הסהר על כיפת הסלע (X2) והירח בחלון הסטודיו.
ציטוט נוסף: פרנסיסקו גויה, שינת ההיגיון מולידה מפלצות. 
אצלי, בלי המשמעות הקודרת של גויה: הדמויות על השולחן - לא נראות כמפלצות.




מרסל ינקו, מסכת צארה, 1918
(שחזור ב1960) טכניקה מעורבת, 25.5X17.8 ס´´מ,  
מוזיאון ינקו דאדא, עין הוד
 

 מרסל ינקו, חיות דמיניות, 1976, שמן על בד, 81X116 ס´´מ, 
 מוזיאון ינקו דאדא , עין הוד










לעמוד אוצרת התערוכה רינה גנוסוב - "ובחלומי...ינקו" באתר המוזיאון ינקו דא-דא - לחץ כאן

לעמוד התערוכה "ובחלומי...ינקו" באתר המוזיאון ינקו דא-דא - לחץ כאן





 

Lena Zaidel 2020

Barry Davis, 2020

Bat-Sheva Dori-Carlier, 2020

-------------------------------

-------------------------------

Rina Genussov 2019

-------------------------------

Yossi Waxman 2018

-------------------------------

Shosh Averbukh, 2017

Gideon Ofrat 2017

Alejandera Okret 2017

Lena Zaidel 2007-16

S. Ish-Shalom Award 2015

Oded Zaidel 2015

Gideon Ofrat 2013

Albert Suisa 2013

Karine Levit 2013

Yonatan Amir 2012

Zeev Bar-Sella 2012

Shosh Averbukh 2008

Zeev Goldberg 2007

Monica Lavi 2006


All rights reserved to Lena Zaidel copyright 2008-2020