אוצרות טקסט של לנה זידל לתערוכה של מיכאל יחילביץ´ "המשוטט", 2017, גלריה אגריפס 12, ירושלים
המשוטט בעבודותיו של מיכאל יחילביץ´ ניכרת פרדוקסליות מעוררת תדהמה: בתוך משטחי הצבע של הנוף השליו, הספוג בטונליות פסטלית, המשוטטים של יחילביץ´ מזנקים אל הריק, צוללים עם ראשם כלפי מטה היישר אל הקרקע, מזנקים אל מעמקי הים, ככל הנראה - ללא כוונה לשוב ומנפנפים בידיהם, ספק לשלום - ספק לתקווה, מתוך המים הירוקים-אפורים. (הקופצים,2017, I, II, III) לפנינו תמונות-הפכים. משחק תעתועי ראיה. הכל כאן חידתי ודו-משמעי. האנשים המוטלים בסירות - מוטיב חוזר בעבודותיו של יחילביץ´. הצבעוניות המונוכרומטית הרגועה והנושא הקלאסי, הפסטורלי, התמים לכאורה: מעין "נוף עם סירות", נהפכו על ידי האמן לאגדה מהפנטת-מצמררת על המסע האחרון. המסע לעולם הבא. אנשים, בסירות ללא משוטים, מתנדנדים קלות בקצב הגלים, נראים כמרקדים בין כפלי משמעויות: אפשר להניח, שהמוטלים בסירות בסך הכל משתזפים... (הפלגת לילה, 2017) שלושה אוטובוסים סביב אי תנועה ירוק - גם הם מעוררים הרהורים מעורפלים: האם התנועה במעגל היא אנלוגית לקיפאון? או ש...לא? האם זהו מעגל החיים והמוות? אך מעל האוטובוסים הסובבים – זורחת החמה... או הלבנה? (אי תנועה, 2017) ואולם, הטרגיות והמלנכוליה בעבודותיו של יחילביץ´ תמיד שזורות באדיקות עם הקומיות. קווי המתאר הפשוטים של הדמויות מאזכרים גיבורים תמימים של סרטי אנימציה - הם תמיד עסוקים: הם שוחים, קופצים, נעים, חותרים, תמיד מכוונים למטרה, שידיעתה שמורה רק להם. נדידתם - הפלגה בקווי החיים: מי בדילוגים, מי בזינוקים, מי בזחילה ומי בנפילה. למרות האזכור המתמיד בנוגע לסוף המסע הממתין לכולנו, נוצר הרושם, שמיכאל יחילביץ´ דווקא אוהב את גיבוריו. נדמה שהאמן שולח מבט פילוסופי בכיוון התנועה של הדמויות האנושיות בחלל ובזמן: שולח חיוך של חמלה לכל המקפצים והחותרים...וכמובן, שולח חיוך, קודם כל - לעצמו. לנה זידל, 2017
תמונות מפתיחת התערוכה המשוטט, 30.11.2017, גלריה אגריפס 12, ירושלים
|
Neopostism? Neosent? 2021
|
|
|
New
website:
https://lenazaidel.com
Measurements are given in centimeters,
height × width
All the reproduction photos of Lena Zaidel's artworks in this website, are taken by Michael Amar, unless otherwise noted. |